Service via originaldepån

Dags för service? Därför ska du ta bilen till Originaldepån

26 auktoriserade återförsäljare har gått samman och bildat Originaldepån. Målet? Att du (och en halv miljon andra) som kör Volkswagen, Skoda, Audi, Cupra eller SEAT ska få ännu bättre erbjudanden.


Det är väl knappast någon som jublar när servicelampan börjar lysa. Just därför finns det en poäng med att köra bilen till någon av Originaldepåns fler än 100 anslutna auktoriserade serviceverkstäder. Då slipper du besöka verkstaden fler gånger än nödvändigt.

 

En auktoriserad serviceverkstad är en förlängning av fabriken som tillverkade din bil. När du besöker oss kopplas bilen upp mot fabriken. Data om just din bil, från tillverkning till nutid, blir då tillgänglig för våra servicetekniker – likt en journal för en läkare.

 

Vi kontrollerar direkt om mjukvaran i bilen behöver uppdateras. Våra servicetekniker tittar samtidigt över bilen och kan då se andra saker som skulle kunna åtgärdas direkt. Det kan till exempel handla om utslitna bromsbelägg som snart måste bytas. Översynen gör att du som kund kan spara tid längre fram, säger Ronald Speich, en av initiativtagarna till Originaldepån.

 

Uppmaningen: Ta inte dyra genvägar

 

Det kan kännas frestande att välja verkstaden som skyltar med lägst ”från-priser” när det är dags att boka service. Dan Jonsson, också initiativtagare till Originaldepån, förklarar varför det kan bli en dyr historia.

 

För några år sedan fick vi in en bil där elkablarna hade brunnit och behövde bytas ut, vilket skulle bli en stor reparation. Ägaren hade köpt bilen av en bekant som valt att inte gå till en auktoriserad verkstad under sin tid som ägare, säger han och fortsätter:

 

Bilen hade inte kopplats upp mot fabriken en enda gång. Hade bilen servats hos vår auktoriserade verkstad hade vi agerat på meddelandet om återkallning för denna bil från fabriken och åtgärdat felet direkt, långt innan den brann. Ägarna hade fått otaliga kallelser om att elkablaget behövde bytas, men valt att skjuta på problemet.

 

En framtidsförsäkring

 

Att nödvändiga uppdateringar görs och eventuella problem fångas upp blir en försäkring inför framtiden. Och har du tecknat ett serviceavtal hos oss minimerar du risken för överraskningar som kan bli kostsamma.

 

Vi gör saker ordentligt enligt tillverkarens anvisningar utan att bygga på ett ”från-pris”. Ska vi byta en kamrem sätter vi förstås in en ny originalrem, men vi ser även till att byta nödvändiga delar som hör ihop med kamremsbytet. Då slipper du komma in på nytt kort senare för att en annan komponent nått sin livslängd. Allt handlar om att tänka ett steg framåt, så att bilen kan rulla längre, säger Dan Jonsson.

 

Detta är Originaldepån

 

Originaldepån samlar fler än 100 auktoriserade serviceanläggningar över hela Sverige. Här kan du vara säker på att din bil tas om hand av utbildade servicetekniker med specialistkunskaper om just din bilmodell. Tillsammans genomför vi rikstäckande kampanjer för att skapa ytterligare mervärde för alla som väljer oss.


Vi som är Originaldepån

Norrbil, Berners, Aftén Bil, Atteviks, 

Be-ge personbilar, Bilab kungälv, Bilkompani,

Bilteam Östhammar, Börjessons Bil, Dalslands Bilservice, 

Engströms Bil, Fagersta Motorforum, JL Bilar i Kalmar,

Bilcentrum, Michelsens BIl, Motor Halland, 

Motorcentralen, Nordemans Bil, Norrlands Bil,

Skoglöfs Bil, Strömbergs Bil, Svenstigs Bil, 

Söderbergs Bil, Visby Bilcity, Wahlstedts bil